INDIVIDUELLE LÆREPLANER - MANUAL
For grunnskolen - For videregående skole
Gunvor Bollingmo og Inge Jørgensen
- INDIVIDUELL LÆREPLANMODELL - ILP
- BEHOVET FOR INDIVIDUALISERING
- FRA NASJONAL LÆREPLAN TIL INDVIDUELL LÆREPLAN
- HVORFOR INDIVIDUELLE LÆREPLANER ?
- ORGANISERING AV LÆREPLANARBEIDET
- GJENNOMFØRING AV LÆREPLANARBEIDET
- VELFERD OG NORMALISERING SOM BAKGRUNN FOR MÅLVALG
- LEVEKÅR OG LIVSKVALITET
- INTEGRERING OG NORMALISERING
- KOMPETANSEHEVING
- SOSIALE FERDIGHETER
- SELVHJELPSFERDIGHETER
- OPPLYSNINGER OM ELEVEN
- BAKGRUNNSOPPLYSNINGER
- KARTLEGGING AV ELEVENS NETTVERK
- KARTLEGGING AV MOTIVASJONSBETINGELSENE
- MÅLVALG
- LANGSIKTIGE MÅL
- HOVEDMÅL
- SPESIFIKKE MÅL
- DE "RIKTIGE" MÅLVALGENE
- KARTLEGGING OG VURDERING
- OM Å BENYTTE TID, HJELP OG AVSTAND SOM MÅLEENHETER I
KARTLEGGING OG VURDERING
- DELMÅL/HANDLINGSKJEDER
- ATFERD SOM ER TIL HINDER FOR Å NÅ OPPLÆRINGSMÅLET
- OPPLÆRINGSPLANEN
- RESSURSPLAN OG HALVÅRSRAPPORT FOR SPESIALUNDER-VISNING - BYRÅKRATENES
BEHOV
- FRAMDIFTSPLAN OG RESSURSPLAN
- HALVÅRSRAPPORT FOR SPESIALUNDERVISNING
- LITTERATURLISTE
.
1 INDIVIDUELL LÆREPLANMODELL - ILP
Erfaringer med elever som ikke klarer å følge de ordinære
fagplanene og den tradisjonelle undervisningen, er en av årsakene
til dette forslaget til modell for ILP. To andre, og vesentlige
grunner, er ønsket om å gi lærere et redskap som er så konkret
at det kan lette undervisningen og samtidig ha en form som gjør det
mulig å utvikle ny spesialpedagogisk kunnskap.
ILP henvender seg både til de elever som trenger helt spesielle
målsettinger og tiltak og til de som har som mål å ta eksamen
etter ordinær læreplan, men som trenger spesiell differensiering
og spesielle tiltak for å lykkes i dette.
De siste to årene har behovet for utarbeidelse av retningslinjer
og veiledninger for individuelt læreplanarbeid gitt seg utslag i både
lærebøker og offentlige innspill. Disse forslagene beveger seg på
et forholdsvis generelt nivå som ikke uten videre er lette å
omsette i praksis. ILP har derfor som overordnet mål å fremstå
som et konkret redskap for pedagogisk handling som tar utgangspunkt
i hva eleven skal gjøre etter endt skolegang (eller om 3-5 år), og
avleder disse langsiktige målene til spesifikke opplæringsmål
formulert i atferdstermer.
En kort og skjematisk presentasjon av ILP-modellen
innlednings-vis, kan være nyttig fordi det i den videre teksten
stadig vil bli referert til nivåer i modellen. Se flytskjema på
side 3.
Målsettingen med modellen er å fremskaffe en plan som :
- kommer ned på et konkret handlingsnivå
- i målvalget fanger opp de overordnede ideer om normalisering,
integrering og livskvalitet
- har innebygget en nær sammenheng mellom plan (opplærings-målene)
og undervisning, slik at dette blir to sider av samme sak. Dvs.
at opplæringsmål, kartlegging, undervis-ning, vurdering og
justering fremstår som en sirkulær prosess
Nærmere beskrivelse av de ulike nivåene i læreplanprosessen
presenteres i kap. 4, 5, 6 og 7, men en kort presentasjon er nødvendig
innledningsvis:
- Bakgrunnsopplysninger handler om å skaffe seg opplysninger om
elevens kompetanse og ønsker, hvilke opplysninger som er
viktige og hvordan en skaffer dem. Til bakgrunnsopp-lysningene hører
også en kartlegging av elevens sosiale nettverk og elevens
motivasjonsbetingelser. Se sjekkliste i kapittel 4.
- Langsiktige mål (3 -5 år), skjema 1. Her beskrives hvor en
ønsker eleven skal være etter 3 -5 år. Alle det angår,
deltar i denne avklaringen. Det avgjøres hvorvidt flere
instanser og etater skal delta, og arbeid og ansvar for dette
fordeles, skjema 2, Tverretatlig innsats.
- Hovedmål (1/2 - 1 år), skjema 3. Her beskrives opplæringsmålene
det skal arbeides med i kommende år. Hovedmålene er en klar
avledning av de langsiktige målene. Det formuleres mål
innenfor følgende opplæringsområder: kommunikasjon/språkfag,
matematikk, o-fag, praktisk-estetiske fag, sosiale ferdigheter
og selvhjelpsferdigheter.
- Spesifikke mål, skjema 4, er konkrete opplæringsmål
formulert i atferdstermer. Hvert hovedmål splittes opp i flere
spesifikke mål som settes inn i en oversikt over spesifikke mål
innenfor hvert opplæringsområde. Det vil bli mange utfylte
skjema 4 som alle inngår i en målbank.
- Kartlegging og vurdering av de spesifikke målene, skjema 5.
Her kartlegges hvordan eleven mestrer opplæringsmålet/-ferdigheten
nå. Dette gjøres innenfor alle opplæringsområdene, også
sosiale ferdigheter. Samme skjema og framgangsmåte nyttes for
å vurdere måloppnåelse. Dato for måloppnåelse føres inn på
skjema 4.
- Opplæringsplanen, skjema 6. De spesifikke målene settes inn
her og en beskriver opplæringstiltaket som skal settes iverk og
når det skal vurderes.
- Delmål, skjema 7. Når ferdigheten som skal læres er for
kompleks for eleven, splittes den opp i kjeder av enklere
handlinger. Dette kalles ofte oppgaveanalyse.
- Atferd som er til hinder for å nå målene, skjema 8.
Beskrivelse av problematferd og analyse av atferdens funksjon
foretas. Bestemmelse av alternativ målatferd gjøres og denne
formuleres som et spesifikt mål, kartlegges og settes inn i en
opplæringsplan.
Alle skjemaene finnes bak i heftet. De kan kopieres fritt av
eieren av heftet, slik at en kan lage individuelle planer for alle
elevene sine.
Ikke alle skjemaene inngår i elevens individuelle læreplan. Vi
skiller mellom de skjemaene som utgjør læreplanen og de skjemaene
som er hjelpemidler for henholdsvis lærere, administrasjon og
skolestyre. På denne måten kan skjemaene deles i tre grupper:
- Individuell læreplan - Fag- og timefordeling Skjema 1,
Langsiktige mål Skjema 2, Tverretatlig samarbeid Skjema 3,
Hovedmål Skjema 4, Spesifikke mål
- Lærerens hjelpemidler - Bakgrunnsopplysninger,
sjekklister i kapittel 4 Skjema 5, Kartlegging og vurdering
Skjema 6, Opplæringsplanen Skjema 7, Delmål/Oppgaveanalyse
Skjema 8, Atferd som står i veien for læring
- Til rektor og skolestyre- Skjema for framdriftsplan -
Skjema for ressursplan - Skjema for halvårsrapport som er følgende:
ILP (skjema 1, 2, 3 og 4, samt fag- og timefordeling) Skjema 6;
Opplæringsplan. Noen få, 2-4, eksempler på vellykkede opplæringstiltak
for NN legges ved halvårsrapporten.
Dette var første kapittel. Er du interessert i mer kan du
kontakte oss her:
Gunvor Bollingmo - Aalsgt.11, 3922 Porsgrunn - Tlf35569091 - 918
44 073E-post: Gunvor.Bollingmo@skien.kommune.no
Inge Jørgensen - Sverdrupsgt.24, 3922 Porsgrunn -Tel. 35551691 -
90787078 - E-post: inge@inge.no.
Kommer du til denne sida uten at det er noe
over eller til venstre, trykk her