Utkast til stikkordsliste 25.06.99
Denne malen er skrevet etter flere drøftinger på Skien PP-kontor og med fagpersoner under utdanning og i flere miljø
Artikkelen i Spesialpedagogikk nr.4-1999 gir nærmere begrunnelser for oppbyggingen. Her vil jeg kun nevne at jeg tar sikte på å synliggjøre i malen og stikkordlista det faglige grunnlaget for uttalelsen (de didaktiske komponentene fra mål og innhold til didaktiske forutsetninger mm), og det juridiske grunnlaget for uttalelsen (Opplæringslovens §5-3).
MAL start:
SAKKYNDIG VURDERING AV BEHOV FOR SPESIALUNDERVISNING - OPPLÆRINGSLOVENS § 5-3 UTTALELSE FRA ....
PERSONALIA
BAKGRUNN FOR KONTAKT MED PP-TJENESTEN
BAKGRUNNEN FOR UTTALELSEN
LÆREVANSKER HOS ELEVEN OG ANDRE SÆRLIGE FORHOLD SOM ER VIKTIGE FOR OPPLÆRINGA OG VURDERING AV DETTE
SKOLENS TILBUD TIL ELEVEN I DAG, ELEVENS UTBYTTE AV OPPLÆRINGA OG VURDERING AV DETTE
TILRÅDING OM REALISTISKE OPPLÆRINGSMÅL OG INNHOLD
VURDERING AV OM EN KAN HJELPE PÅ DE VANSKENE ELEVEN HAR INNENFOR DET ORDINÆRE OPPLÆRINGSTILBUDET
RETTIGHETSVURDERINGER - OPPLÆRINGSLOVENS § 5.1
TILRÅDING OM HVA FOR OPPLÆRING SOM GIR ET FORSVARLIG OPPLÆRINGSTILBUD
- TILRÅDING OM LÆRINGSAKTIVITETER/METODE OG HJELPEMIDLER
- TILRÅDING - OMFANG OG ORGANISERING
- TILRÅDING OM VURDERING
TILRÅDING - ANDRE TILTAK - RETTET MOT HJEM/ELEV/KLASSE/SKOLE
MAL slutt
Stikkordliste start:
SAKKYNDIG VURDERING AV BEHOV FOR SPESIALUNDERVISNING - OPPLÆRINGSLOVENS 5-3 UTTALELSE FRA (fyll inn: Spes.ped./sosionom/PPR/psyk.spes./rådgiver/..)
PERSONALIA
Navn og fødselsdato
Adresse
Foresatte
Skole og kl.trinn i år
BAKGRUNNEN FOR KONTAKT MED PP-TJENESTEN
Informasjonene hentes fra oppmeldingsskjema, samtaler mm.
BAKGRUNNEN FOR UTTALELSEN
Samtaler
Tester
Observasjoner
Rapporter og journaler
LÆREVANSKER HOS ELEVEN OG ANDRE SÆRLIGE FORHOLD SOM ER VIKTIGE FOR OPPLÆRINGA OG VURDERING AV DETTE
Relatér fungeringen til PSU-kap.5 og antall år etter aldersgruppa i faglig utvikling eller avvik mht. sosial fungering - jf. Statens utdanningsdirektør i Oslo/Akershus 1991
Medisinske diagnoser
- Redegjørelser fra andres undersøkelser og vurderinger. Vi kan sitere, vi kan vise til, eller vi kan oppsummere.
- Redegjørelse for egne tester og observasjoner. Hvordan redegjørelse for tester skal skrives må være eget tema.
- Redegjørelse for våre vurderinger av dette vurderingsgrunnlaget.
Dette kan ev. innarbeides fortløpende i teksten.
SKOLENS TILBUD I DAG, ELEVENS UTBYTTE AV OPPLÆRINGEN OG VURDERING AV DETTE
Kort oppsummering av hva skolen gir eleven for et tilbud i dag og elevens utbytte av opplæringen slik dette kommer fram av skolens pedagogiske vurdering, timeplan, IOP og halvårsrapport, og i våre egne undersøkelser - jf. kjøreregler for sakkyndig vurdering.
TILRÅDING OM REALISTISKE OPPLÆRINGSMÅL OG INNHOLD
Mål og innhold drøftes med elev, hjem og skole.
Målene/innholdet hentes fra læreplanverket, det gjøres utvalg med særlig relevans for eleven, eller målene/-innholdet formuleres individuelt:
· Mål/innhold fra læreplanverkets generelle del / mye om sosiale ferdigheter.
· Mål/innhold fra læreplanverkets fagplandel (Felles mål for faget, Mål for trinnet (småskoletrinnet, mellomtrinnet, ungdomstrinnet, hovedmomenter for klassen). Felles mål for faget inneholder også sosiale ferdigheter knytta til faget.
· Individuelt formulerte mål med svak relasjon til læreplanverket/klassen.
Målene må fortelle hva eleven skal kunne etter endt opplæring, anbefales skrevet i presens.
VURDERING AV OM EN KAN HJELPE PÅ DE VANSKENE ELEVEN HAR INNENFOR DET ORDINÆRE OPPLÆRINGSTILBUDET
Sammen med skole og hjem vurderer en om skolen har et tilbud eller kan endre sitt tilbud slik at eleven får den hjelpa han eller hun trenger for å oppnå en tilfredsstillende læring, utvikling trivsel og de målsettingene som er realistiske for eleven.
RETTIGHETSVURDERINGER - OPPLÆRINGSLOVENS § 5.1
Enten: Eleven vurderes til å ha behov for spesialundervisning.
Eller: Eleven vurderes til ikke å ha behov for spesialundervisning, men vurderes til å kunne få hjelp til sine vansker innenfor det ordinære opplæringstilbudet, med allmennpedagogiske styrkingstiltak / sosialpedagogiske støttetiltak, endringer i fokus, læringsaktiviteter, metode, organisering mm.
TILRÅDING OM HVA FOR OPPLÆRING SOM GIR ET FORSVARLIG OPPLÆRINGSTILBUD
Dette drøftes med elev, hjem og skole.
Læringsaktiviteter/metoder hentes fra læreplanverkets del: Prinsipper og retningslinjer for opplæring, og det som måtte stå i læreplanene for fag, og/eller det vi måtte kjenne til av metoder relatert til ulike funksjonsvansker og tilretteleggingsbehov og -muligheter.
Ved lese/skrivevansker og andre vansker:
Tilrår datamaskin / ikke datamaskin (skal brukes ved søknad til Trygdeverket om datamaskin). Plan for bruk av datamaskin innarbeides i IOP.
Tilråding om andre hjelpemidler.
Dette drøftes med elev, hjem og skole.
Tilråding om hjelp innen hjemmeskolen:
Antall timer spesialundervisning/sosialpedagogiske tiltak når en ser det i forhold til organisering. Det skal være en vurdering av elevens totale behov.
Eller tilråding om opplæring i alternativt tilbud som prosjekt, spesialskole eller spesialgruppe.
Tiltak | Antall timer - - - - - - - - - - - - - - - - - - |
To-lærer | |
Gruppetimer /gruppestørrelse | |
Enetimer a ……….. minutter | |
Enetimer a ……….. minutter | |
Assistenttimer | |
Annet |
Tidsperspektiv
Krav til spesiell pedagogisk kompetanse og egnethet
· Følger læreplanene/klassens plan - tilrår vurdering som for elevene for øvrig.
· Utvalg av læreplanene/klassens plan - tilrår vurdering som for elevene for øvrig, vil kunne oppnå karakterer (gjelder ungdomsskolen).
· Utvalg av læreplanene/klassens plan, men mangelfullt vurderingsgrunnlag - tilrår individuell vurdering og fritak for vurdering med karakterer (gjelder ungdomsskolen).
· Individuelt formulerte målsettinger med svak relasjon til Læreplanene/klassens plan - tilrår fritak for vurdering med karakterer (gjelder ungdomsskolen).
Dette drøftes med elev, hjem og skole.
- klassestørrelse
- plassering i klassen
- fysiske tilpasninger
- læringsaktiviteter i klassen/skolen
- sosiale tiltak i klassen/skolen
- skole/hjemsamarbeid
Stikkord for tiltak innen andre områder enn i skolen:
- medisinske (f.eks. mht. syn og hørsel, MBD, med mye mer)
- behandlingsmessige/terapeutiske (f.eks. i regi av PP, BUP, ..)
- sosiale tiltak utenom skolen (f.eks. fra sosialkontor)
- viderehenvisninger
Ev. konsekvensanalyse (peke på de konsekvensene mangel på opplæring kan få)
NB: der vi tilrår utsatt skolestart, spesialgruppe, spesialskole, prosjekt eller liknende, så lag en todelt tilråding; én tilråding for slik gruppe/skole, og én for tiltak i ordinær klasse i (hjemmeskolen).
Formulér tilrådingene slik at de står ved overganger fra begynnertrinn til mellomtrinn til ungdomstrinn til videregående skole i den grad det er mulig.
Stikkordliste slutt
Kommer du til denne sida uten at det er noe over eller til venstre, trykk her